Jan 25, 2012

Alam rumahtangga

Seminggu lebih dah aku duduk rumah jadi surirumah sepenuh masa.. eh,maaf masuk xberi salam

Assalamualaikum and happy Wednesday…

Keja duduk rumah, bangun awal pagi, bekemas, basuh baju basuh pinggan mangkuk sudu sudip belanga periuk kuali,memasak, lipat baju dan online. Rutin harian aku sejak seminggu lalu. Baru seminggu.. yay! Aku fedup.. tapi apakan daya ini tanggungjawab aku sementara ibu ayah jaga adik aku yang tengah sakit. Sabar sabar sabar. One day mesti aku akan dapat balasan yang baik untuk ini. Bukan bermaksud aku maw balasan berupa wang emas, harta karun,intan berlian mutiara naga ada 7 biji semuanya. Maksud aku balasan tu mungkin ibu ayah aku kan cepat balik ke rumah & kami kembali hidup bahagia macam dulu. amin.. mungkin aku akan dapat panggilan interview di mana2 & Berjaya dapat keja & dapat ringankan beban ibu ayah aku.. amin.. aku percaya "Allah tidak akan mengambil sesuatu daripadamu tanpa menggantikannya dengan yang lebih baik"

Hurm.. aku sangat rindu ibu. Sekarang aku dah dapat rasa 10% apa yang ibu rasa. Baru 10% okeh sepanjang 23 tahun ibu besarkan aku. Baru sikit aku dah fedup. Ibu aku dah wat suma keja2 umah yang aku ngah wat skrg 24 tahun lamanya sejak kawin ngan putera idaman hatinya. Sapa lagi.. ayah lah. J sebelum ni yang aku taw.. pagi2 aku g keja, petang hari aku balik.. dah ada makanan yang sedap2 tersedia. Sekarang aku plak yang wat semua 2… :'( rindu makanan sedap. Lau aku masak, sudah tentu xsesedap ibu.. tapi ada rasa la jugak makanan aku. Aku paling kecewa semalam. Bila aku Tanya adik2 aku na makan apa? Diorg leh suruh aku xpayah masak… na makan megi.. Huaaaaa… mesti dorg dah boring makanan aku…. Kecewa2.. ibu~~~~~~~~

Kadang2 bengang gak ngan adik2 aku ni.. aku dah semangat na kemas2 rumah supaya rumah ni sentiasa bersih & kemas. Adik2 aku plak ada habit yang sgt membengangkan otak dan minda ini.. bila wat keja sekolah xreti na kemas balik buku2. Bila dah tukar baju xreti letak dalam bakul baju.. arrgghhh tension… bila aku dah bersuara marah2.. diorg leh jawab.. "kak ija.. ta cool lah"… grrrrr~ ni lagi satu hal. Bila aku mintak tolong wat itu ini, mesti na Tanya lu… dimana? macam mana?? Hey kemon la.. we living in the same house.. bukan umah org lain na Tanya lagi letak dimana..macam mana maw buat… adoi… u're sixteen dah tahun ni adik2 ku… membesar sikit! Adik2 lelaki aku ni dah terlalu dimanjakan ibu ayah.. bukan manjakan dari segi kewangan kemewahan. Manja ngan hal ehwal rumah ni. Suma benda of koz ibu yang wat & yah! Skrg aku plak yang wat.. =..=

Macam ni la ragam kami di rumah. Bukan senang na jadi suri rumah. Fedup btul. Kawan aku ada cakap hidup ni susah na duga… yelah kan.. lau kita leh duga.. xsuprise la.. semua org pon na hidup senang bahagia. Tapi kat dunia ni.. orang yang selalu bahagia.. orang gila je. Kena rasa gak hidup susah,rasa sedih barulah rasa tercabar. Jangan cepat mengeluh. Ingat.. mungkin ada orang yang ditimpa musibah yang lagi dahsyat dari kita. mengeluh je ta ubah apa2 pon… dah nama pon manusia, mang kita ta dapat lari dari ditimpa musibah. Jangan Cuma ingat Allah bila susah. Bila dah dapat nikmat kita jadi lalai.. peringatan untuk diri sendiri.

Wat suma keja kat umah bukan teruk sangat pon.. ni pendidikan gak.. pendidikan ekonomi rumah tangga (ERT) yang aku ta belajar time sekolah lu. Aku belajar KMT la.. tukang sini tukang sana… haha gila tough aku.. so nilah alam rumah tangga aku.. jadi ibu kecik kepada 3 anak.. adik2 aku.. weyh kira senang ni bab xda suami.. lau ada suami makin tough tugas aku. Hahahahahahaha. Ciawww….


 

Rindu tegolek2 ngan ibu!


 

p/s : hari ni alin g hospital lagi.. bukak jahitan di tangan… herm…

p/s 2 : adik kembar aku baru balik dri umah kawan.. Tanya dah makan lom.. "dah! Makan bakso..sedaapppppp"… kecewa aku. Penat masak2 tdi!


Terima kasih daun keladi, Jemput datang baca entry saya lagi! XD

No comments: